onsdag 13 maj 2015

Egoismens olika ansikte

Som de flesta kanske har förstått kan jag tycka det är kul att göra djupdykningar i ordens betydelse. Och av en händelse valde jag att studera ordet egoism. Gör inga långa utlägg om ordets olika vinklingar, men jag hoppas att det kan vara till nytta även för er.

Etisk egoism, ståndpunkten är att man ska göra det som är i ens egenintresse. Det som är ens egenintresse kan vara skadligt för andra, nyttigt eller helt neutralt för andra.

Rationell egoism, används inom filosofin och i samhällsvetenskaper som en term i att beteckna ett handlande som främjar en individs egenintresse.

Psykologisk egoism, är människors handlingar, vi bryr oss om andra endast pga att deras välfärd gynnar oss själva i någon mening.

Anarkistisk egoism, en tanke om att allt utgår från individen. Den har tagit uttryck från pacifism till våldsamnihilism

Med andra ord vad är egoism?

1 Jag gör/säger det jag vill och tycker, skiter i andra.
2 Detta sker som en följd av det.
3 Dej vill jag vara nära, det stärker mej. Du är bra du ger status, jag blir någon om jag syns med dej.
4 Nu släpper vi ut de stackars djuren i fångenskap, att det sedan dör på kuppen är inte vårt fel.

Visst är det lite intressant? Jag själv fick en hel kartbild där jag kunde placera ut olika händelser och människor :)


Och självklart måste jag ju bjuda på en låt som passar in lite på temat.

Ha en toppen dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar