måndag 13 april 2015

Jägareförbundet Syd steg 2

Lycka är... Att ha ämne att ta in kunskap!

Förra veckan åkte jag och Råttan "Angel-Eye" ner i vanlig ordning till Slätten, avslutade veckan lite tidigare för att resa lite österut. Närmare bestämt Skedhult mellan Nässjö och Eksjö här skulle jag nu som enda Värmlänning spendera 5 dagar med ett gäng okända.
Råttan efter att en rejäl träningstur

Då jag utbildade mej inom Jägareförbundet till hundinstruktör visste jag att denna filosofi är hållbar, den är skonsam och de värderingar vi jobbar med är enkla och effektiva. Vi jobbar utifrån varje individ, och med oss själva som hundägare/förare. Vi fokuserar inte på fel eller brister, vi har inga moralpinnar eller flamsar runt med olika mutor. Vi jobbar med relation, ärlighet och förtroende. Vi har en grund som består av 4 steg, inget hokus pokus eller quickfix.

En avslappnad Råtta efter en lång träningsdag

Under min vistelse i Skedhult har jag fått ännu mer övertygelse om att jag kan står för den filosofin jag jobbar utifrån.
Steg 2 är baserad på problemhantering och förståelse för hur problem kan uppkomma och hur vi kan se/tolka problem. Vi fick massor med teori blandat med praktik, och vi fick även ett fall utifrån att jobba med. Känslan jag och min gruppkollega fick när vårt ekipage efter två dagar åkte hem glada nöjda och med en lugn och harmonisk hund, OBESKRIVLIG... Vi blev ju även granskade under lupp av våra instruktörer, och ändå klarade vi uppgiften.

I går söndag fick jag och mina 9 kursare besked om vi klarat oss. Vi var ett otroligt härligt gäng och jag har fått många nya vänner som jag absolut inte vill tappa kontakt med. Vi hade alla olika erfarenheter men alla bjöd på sig själva, takhöjden var hög både i diskussioner och på kvällarnas skämt. Många goda skratt och historier, likaväl som många erfarenheter och kunskapsbyten.

GODKÄND 
Jag är oerhört nöjd över att kommit i kontakt med Jägareförbundet region Syd, ni är en frisk fläkt som bör spridas över landet.

Härliga kursare och instruktörer
Foto Christina R
Hela gänget med hundar alla Godkända i steg 2 och våra instruktörer stående till höger
Foto Christina R
Idag var jag tillbaka i ordningen, inget uppstigande vid 6 utan en lugn och skön morgon, med en lugn och skön promenad i (skaugen) skånska för skog ;).
Borta bra med hemma med flocken bäst!!!

Mina 5 hjärtan
Nu skall jag ladda om för en fjällvistelse, tävling och utställning, Önskar mina nya vänner lycka till i Tyskland.
Ha en fin måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar