söndag 7 april 2013

Dansk gordonsetter klubbs huvudprov 2013

Hemkommen efter en fantastisk helg, som vanligt en otroligt välordnad tillställning.
Vi åkte ner till Göteborg på onsdag, i vanlig ordning blev det lite för sent men men. Torsdag morgon gick vi ut för träna Yes på apport inför den avgörande testen. Gubben åkte i förväg ner till Kållered och Eva Magnusson som testade Yes och visst lyckades han med sin apport :) Vi alla möttes åter vid Varberg där vi fortsatte vår resa söder ut. I Malmö lämnade gubben sin bil då han skall jobba kvar i Skåne under denna vecka. Från Malmö styrde vi kosan mot Ringsted och Scandic, vi åt en mycket god middag på Italia Italia fin fin service. Sov mycket gott den natten.

Fredag vi gick upp tidigt och åt lite frukost och strålade samman med andra glada svenskar, och började resan till Holbaeck och Tuse församlingshem. Vi skulle gå i ett rent Åk parti dvs. bara öppenklass hundar, jag och Yes skulle ut i första släpp. Och det gick som det gick, min premiär och Yes premiär tog ca 1 minut... tack å hej :) Akira gick släppet efter och började bra men sedan dök dom upp HARARNA och helt plötsligt ser man Akira förvandlas till coyote. Och det är inte lov, men att få se hennes glädje igen obetalbart :)

Eftersom dagen slutade så snabbt valde vi att åka hem till gubbens kollega och släppa hundarna på lite fasaner, vi hade en super trevlig dag tillsammans med han och hans fina jaktlabbe. Blev ett par lilling så jag tog åter befälet över bilen :) Vi kom tillslut fram till Söminstationen och fick lastat ut bagage och hundar, vi åt en god middag i vänners glada lag.

Dag två lördag uppe med tuppen och en mycket sömnfattig natt vilket inte är de bästa förutsättningarna, men efter lite frukost åkte vi ut till fälten, denna gång fick jag även med min telefon så jag kunde fota lite :)
Jag och Yes var de som höll oss kvar längst i vårt lilla gäng, men i tredje släppet klarade han inte längre hålla tillbaka. Han går aningens lite för stort för fält men det har mer rutin att göra, han lägger sig ut och när han vänder ser övriga i partiet hur tre rådjur kommer upp från sidan och springer ikapp hundarna! Det gillade han inte och jag/vi den andra hundföraren såg inte vad som hände utan ser endast jakten, jag blåser och den andra hunden vänder mot sin ägare och det gör även Yes men det blev vår sorti på lördag.
Nåja vi deppar inte ihop för något sådant utan alla andra positiva ting uppväger detta. 
Fest middagen på lördag kväll var helt fantastisk, nu hade jag en fruktansvärd huvudvärk och var väldigt trött, liksom mina vänner så vi valde att avsluta innan desserten. Men  en sak är säker danskarna vet hur man får oss svenskar att känna oss välkomna, och även de trevliga svenskar vi mötte på både prov och utanför förgyllde vår fina helg.

Idag söndag efter uppropet för dagens startande packade vi ihop vårt och startade färden hemåt, gubben lämnade jag i Malmö och Yes i Göteborg med men hem har jag hans bror Yammie som skall tränas i apport.

Nu är det snart nedräkning tills jag får njuta en välförtjänt sömn i min säng.

Ha en fin söndag kväll, bjuder på bilder från helgen.

Vy från vårt sovrum lördag morgon

Samma vy samma morgon

Före upprop framför en torped lördag

Man blir inte ledsen över att gå prov i så vacker miljö

Har nog aldrig sett så grova bokträd
Sitter och njuter av solen på lördag eftermiddag
Goda vänner och fint väder och mysiga hundar vad mer behöver man
Söndag morgon går inte att se sig mätt på denna utsikt
Vattnet är helt kristallklart





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar