måndag 17 mars 2014

Italien Rom

Ja är nu hemkommen från en fantastisk jobb/weekend helg i Rom. Är så full av intryck och vördnad över bevarandet av historiska arv. Men istället för att jag skall skriva bort en massa så bjuder jag på bilder istället.

Colosseum denna fantastiska byggnad

Marmorblock klädda med tegel, hantverk!

Vy från terrasen från Vittorio Emanuele II

Momentet med sina vakter, de fantastisk uthuggna statyerna i marmor

Marmortrappan upp!

En storslagen vy av denna vita marmorbyggnad

Area Sacra en av många utgrävningar.

Fontänen i Piazza Navona

Palatset Giustizia

Schweiziska gardet vid St. Peterskyrkan

Vy över St.petersplatsen

En av många marmor statyer inne i kyrkan

Det stora altaret

Kupoler och utsmyckning

Fantastiska takmålningar på väg mot sixtinska kapellet

Det fantastiska marmorgolvet i vatikanen
En av de otroliga gobelängerna 

En av påvarnas paradvagn, beklädd med guld

En Citroen med gulddetaljer, påven åker flott!


Den mytomspunna Fontana di Trevi


Vatikanen består av ca 100 rum, så det finns otroligt mycket att se och uppleva, själv hade jag genom mitt besök en måste destination. Sixtinska kapellet, känslan när jag kom in där går inte att beskriva! Mina ögon tårades av den övermäktiga känsla som kramade om mitt bröst, att få se dessa fantastiska målningar och insupa den stämning som rådde till trots av den gedigna mängd turister var en sådan vördnadsfull tystnad att man kunde hört en fjäder landa på golvet. Helt övermäktigt!!!
Att sedan även lägga in ett besök på St. Peterskyrkan gjorde upplevelsen optimal, denna kyrka med sina marmorpelare och statyer, tyvärr fick vi inte gå in och titta på Michelangelos staty Pietá. Men upplevelsen var ändå obetalbar.

Att gå in på Colosseum kostade 12 Euro och med tanke på vad man fick se var det ovärt att stå i 2,5 timmes kö. Men skall man så skall man! Att köpa guide och ta sig ner i fängelsehålorna samt övre läktare kostade + 13 euro.
Besök i Vatikanen kostade 16 euro och var värt varenda cent! Att gå in i St.Peterskyrkan kostade inget, och där hade jag hellre lagt 12 euro istället för Colosseum. 
Mat och dryck finns i varierande pris och kvalitet, där det kostade mest var tyvärr maten sämst. Medans på lite mer avsides restauranger var både mat o dryck magiska.
Jag tål inte glass, men provade även detta, och glass från plast bunkar är fabriksgjort, medans metallbunkar är hemlagat, och den senare är att rekommendera. Taxi är dyrt, så orkar man lönar det sig att gå samt att man får en större upplevelse och även hittar små udda saker som man inte ser om man färdas med bil. Avstånden är inte större än att man kan gå. Dricks ges på minst 10% och husets röda är att rekommendera om man nu inte är en vin expert och vet vad man vill ha.

Hoppas att ni alla får en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar