torsdag 17 maj 2012

17: maj

Önskar alla mina norska vänner ett stort grattis på dagen!


Här hemma blir det en dag med förberedelser, hade tänkt jag skulle ta och städa och tvätta samt träna och även försöka hinna baka lite. Skall ge mej i kast med "Rose-Maries kaka", en mycket enkel men väldigt god kaka. Men min första och största utmaning blir ändå tvättkorgen, inte för att klaga men dottern har ju som sagt varit hemma i en vecka nu. Och tvätt mängden har ökat till minst det dubbla.....Men hon skall ha en eloge för hon har denna vecka inte bara pluggat till tenta utan hon har även gjort sin introduktion inför sommarjobbet. Hon kommer jobba på ett vårdhem och ta hand om våra gamla. Grabben har även han fixat ett sommarjobb det är nog det häftigaste sommarjobbet man kan få, inte så mycket betalt men jag tror han kommer få minnen för livet. Läs mer om det häftiga jobbet här >>>
Det är sånt här som gör en morsa stolt, duktiga ungdomar som faktiskt tar ansvar och vågar, vill och bidrar. Och ja jag kanske skryter om mina ungar, men med all rätt. De är inte perfekta men de gör så gott de kan och de tar ansvar, glider inte runt på en räkmacka utan kämpar sig till det de vill. Här hemma serverar vi inget på silverfat, om de vill ha något så har de lärt sig att kämpa för det. Om det är något jag föraktar så är det människor som curlar sina barn, lär dem ansvar istället. Är övertygad om att ingen mår dåligt över att stå till svars för sig själv, lära sig av misstag, vara ödmjuk, göra bort sig, resa sig och inse att ingen är bättre än någon annan.


En liten hyllning till mina halvnorska barn på 17 maj!
Ha nu en härlig dag, fira med motta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar