torsdag 18 februari 2010

Sak / person

I diskussioner är vi alla olika, missförstånd uppstår särskilt när man går från sak till person. Vissa väljer en strategi genom att förminska den/de man diskuterar med, andra pratar utifrån microperspektiv och andra via macroperspektiv finns även varianter som försöker vara objektiva samt de som är partiska. Det finns inget rätt eller fel eller någon som är bättre än någon annan. Sedan har vi alla personliga åsikter och min personliga åsikt är att de som i en diskussion förlöjligar/nervärderar för att få igenom sin åsikt, är den som går ut som förlorare. Att komma med mer eller mindre sakliga/osakliga påhopp, är för mej ett tecken på svaghet. Jag är en person som kan ta både ris och ros, men det skall vara konstruktivt. Om jag har en åsikt och någon inte håller med, lyssnar jag gärna på motsatsen jag jämför med min åsikt. Och många gånger hittar jag även likheter, fast olika uttryck.

Vissa lyssnar inte på vad andra parten säger utan bildar sig snabbt en uppfattning om rätt och fel, tar inte in och analyserar utan dömer bort på förhand. Jag har undrat många gånger på varför, har inget svar men tankar.


Genom att lyssna och ta in någon annan krävs det att man är ödmjukhet över sig själv.

Att våga ifrågasätta sina egna åsikter kräver att man är säker på sig själv och vet vilken grundvärdering man har.

Låta sig bli ifrågasätt kräver en god självkänska och ett stärkt JAG.

Att våga erkänna att man inte har allt rätt, kräver en mycket stor man/kvinna.

Att se nyanser i olika åsikter kräver ett öppetsinne.

Att våga kompromissa visar på goda ledaregenskaper.

Att genomföra och ta ansvar är en ledare.


Ha en ledningsfri eftermiddag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar