måndag 1 mars 2010

Troll

Ja när man talar om trollen står dom vid dörren.

Fick ett telefonsamtal igår, Svea´s uppfödare ringde. Någon hade sett min annons och ringt till honom och berättat. Nej jag har inte ringt till honom, har tidigare försökt vid andra tillfällen få kontakt men han har inte visat något intresse.

Jag har skickat olika uppdateringar om vad som händer och hur hon utvecklats, men när jag inte får någon respons tillbaka skiter jag i det till slut.

Jag räknade kallt med att han var totalt ointresserad, nu ringde han igår och ville veta lite om Svea, jag berättade om varför vi har valt att göra som vi gör. Han visste att vi köpte in henne för att kunna använda i avel, men hennes mentala status har inget i aveln att göra.

Han förklarade att han ringde med tanke på att ev. köpa henne tillbaka. Men jag fick en känsla om att det inte var den riktiga orsaken.



Men nu har jag tänkt lite på vilka skyldigheter man har till sin uppfödare och valpköpare. Eftersom jag själv sitter i samma position.

Jag vill gärna hålla kontakten med mina valpköpare, och jag har skickat mail, brev, ringt osv. Men när man inte får någon respons då tar jag det som att valpköparen inte är intresserad av att hålla kontakt. Till de uppfödare som jag haft kontakt med har jag fortfarande god kontakt med, utom just Svea's uppfödare.

Av de valpar som vi sålde från vår A-kull har jag kontakt med hälfen, de andra verkar inte vilja ha vidare kontakt.

Som kontroll människa skulle jag helst vilja veta allt om min valpar, men samtidigt måste jag respektera valpköparna. Men ett dilemma är ju att om jag har köpt en hund, måste jag vilja sälja den tillbaka till uppfödaren? Svea är min lilla prinsessa, och jag väljer att försöka hitta ett nytt hem åt henne för att hon skall må bättre och få möjlighet att utvecklas. Men om jag sätter handen på hjärtat skulle inte jag vilja sälja henne tillbaka till sin uppfödare, inte för att jag tror att han skulle misssköta på något sätt. Men jag har ingen god kontakt eller förtroende för honom. Men jag hoppas att jag har hittat det perfekta hemmet åt henne, vi får se uppföljning kommer.



Ha en uppföljande måndag, bjuder på ett citat av Persiskt ordspråk " He who want a rose must respect the thorn. "





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar