onsdag 31 mars 2010

Konflikt-Interaktion

Vad är en konflikt? Vad finns det för olika teser?

Ordet konflikt kommer från det latinska ordet conflictus som betyder sammanstötning. Konflikter är olika former av spänningstillstånd mellan människor som ofta leder till försämrad kommunikation Dessa olika spänningstillstånd kan handla om kollision mellan intressen, värderingar, handlingar eller målsättningar. En konflikt kan vara liten eller stor, viktig eller oviktig. Det kan röra sig om allt från äktenskapliga gräl till internationella konflikter. Psykoanalysen, marxismen och den feministiska teorin är de tre största och mest välkända perspektiven inom konfliktforskningen. Både Marx och Freud vigde sina liv åt konflikttemat. Båda ansåg att konflikterna och deras grunder måste bli medvetna för att kunna hanteras. Marx såg en konfliktlösning via en samhällsomvandling, medan Freud hävdade att vi kan lära oss att leva med våra konflikter genom att bli medvetna om dem. Psykoanalysen uppehåller sig framförallt vid våra inre konflikter och deras inverkan på vår psykiska hälsa, vårt välbefinnande och våra relationer till andra. Den grundläggande idén hos Marx är att det är det materiella som styr människans handlande. Hon slåss för bröd och tak över huvud, inte för religiösa och andliga värden.

Vems konflikt syn har jag tro på? Jag anser att Freud är ett steg längre än Marx, medans ur ett materialistiskt synspunkt kan jag hålla med Marx. Men min tro är att om vi vill ha en förändring måste den börja med oss själva vad, hur, kan. Vi måste ransaka oss själva: Kan jag ha fel? Vad vinner jag på att driva igenom detta? Hur kan jag gå tillbaka?

Hur vi hanterar en konflikt är också olika, men en första tanke kan ju vara Vem äger problemet? och vad är fakta?

Vad händer om en part har fakta, och en part påstår sig ha fakta? Erkänna att jag har fel? eller gå igång och försöka omstrukturera det som var sagt från början? Vilket leder till konflikt?

Ha en konfliktfri onsdag, bjuder på ett citat av De Klerk " Den enklaste tolkningen av konfliktbegreppet är konfrontationen mellan två parters olika viljor medan enighet är förutsättningen för att målsättningen skall förverkligas. Beroende på viljornas styrka är konflikten mer eller mindre allvarlig. Så snart det uppstår olika intressen som inte kan tillgodoses samtidigt råder det en konfliktsituation, vilket inte behöver betyda att konflikten blir ett störande problem."


2 kommentarer:

  1. Och bara genom konflikter kan vi nå framåt, åtminstone så länge bägge parter är vuxna nog att lyssna på motparten. Och tillåta sig själv ha fel ibland. För gör man det kan man växa som människa. :-) Försöker hitta var jag trycker på din blogg för att följa den, men inte säkert att jag hittar knappen, är så ny i bloggvärlden:-)
    Kram! Madde

    SvaraRadera
  2. Det är sant, så länge som vi kan tillåta oss att ha fel/ erkänna för oss själva att vi inte är ofelbara. Då gör vi framsteg.
    Har fixat det, har även lagt till en länk till din blogg.
    Kram, kul att få möjlighet att följa ditt skrivande. Detta är ett fantastiskt sätt att få utlopp för skrivandet.

    SvaraRadera