torsdag 19 augusti 2010

En uppförsbacke

i planerna har det blivit. Vår lilla Buffy var på återbesök hos veterinären, nu fick jag bekräftelse på mina misstankar. Förra gången misstänkte de osteochondros, vilket innebar att försäkringsbolaget gjorde en utredning av mor och far eftersom det är en genetisk betingad sjukdom. Men igår lyssnade veterinären till vad som hade hänt och ser man på problemet blev därmed lokaliserat.

Buffy blev fasttrampad av en häst hov, och fick panik slet till sig benet. Varpå hon fick väldiga smärtor i bogen. Igår kände ortopeden att armbågsleden och den sk ledrullen inte var ett område som smärtar, utan det sitter på insidan av bogbladet och den inre leden.
Varför är jag då nöjd med detta, därför att detta beror på en skada inte på något genetiskt. Samtidigt är det bra att de är grundliga, men tyvärr är inte rehabiliteringen den samma. Nu är det total vila, och ett nytt återbesök. Om inte leden ligger på plats kan en titthåls operation göras för att suga leden på plats.

Tyvärr innebär även detta att Buffy inte kommer att kunna tävlas, något under hösten/vintern. Blir lite svårt att få en hund i form som max får gå 30 min per dag.
Och nu över till något annat.
Har fått höra ryckten om att det skulle vara en otäck stämning om man går jaktprov på fjället. Detta är väldigt felaktig information som far omkring, personligen har jag inte mycket jaktprovs erfarenhet. Men de gånger jag gått ett jaktprov har jag känt mej väldigt välkommen och det har endast varit positiv stämning, med högt i tak. Vad jag skulle vilja är att vi hade liknande system som i Norge där man får en skriftligkritik direkt på plats. Där varje moment av hundens arbete är betygsatt med siffror. Sedan skulle jag också vilja att det som i hästvärlden skulle vara alcotester på deltagare och domare. För mej är tävling tävling och fest fest.
Men vi har en bit kvar innan vi är där, har inga problem att man myser med en kall öl efter en lång dag på fjället, skogen, fältet. Men de lagar vi har angående alkoholhalten i bloden för bilkörning skall inte överskridas. Som sagt mina tankar, mina åsikter.
Ha en härlig jaktprovshöst, med många fina situationer. Och glöm inte att ha kul.
Bjuder på ett citat av Erkki Melartin " Att en människa fordrar erkännande är ett bevis för att hon ej förtjänar det."
Foto Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar