torsdag 15 april 2010

Ett år som rökfri

Idag har jag ett års jubileum som rökfri, resan har inte varit helt enkel. Men jag fick förändringar på mina stämband vilket skrämde upp mej rejält, samma dag slutade jag med cigaretter använde nikotin tuggummi i en vecka. Vägen till ett rökfritt liv skulle detta år bli mitt värsta år någonsin, hela 2009 kom att bli kantat av det ena chock beskedet efter det andra. Jag fick uppleva chockartade incidenter och mycket sorg. Allt kämpade jag med samtidigt som jag också skulle försöka bli kvitt ett fruktansvärt beroende, nu i efterhand kan jag se att jag gick mer och mer in i mej själv. Jag var väldigt nedstämd, och när jag tillslut kände att jag var på väg upp fick jag det sista beskedet som fick bli spiken i kistan. Jag fick diagnosen artros, detta blev min vändpunkt. Eftersom jag är en person som vill arbeta men hade ett mycket tungt arbete ville jag ha förflyttning, men fick pga min artros sparken. Detta var faktiskt det jag behövde, tid för mej själv och framför allt återhämtning psykiskt och fysiskt.
Det jag jobbar med nu är mej själv, dels skall jag försöka hitta min kropp efter alla extra kilon som jag fick under förra året.
Men vad jag lärt mej under denna resa är att jag är en stark person, som klarar av mycket mer än vad jag själv trodde. Jag slutade röka i en tid där jag normalt skulle rökt ännu mer och stressat på, istället blev jag loj och rökfri. Men nu när jag ser tillbaka fascineras jag över psyketsförsvar "förträngelse" och kroppens reaktioner "viktuppgång". För nu när jag har haft distans till allt tråkigt har jag insett så mycket fantastiskt. Jag har en underbar familj, underbara vänner, mina djur och framföra allt mej själv. Jag har min knasiga humor, jag har lätt för att skratta, jag skäms inte för att stå för min åsikt, jag är inte rädd att ta en konflikt, jag har ett jävlaranamma, jag säger nej, jag låter mej inte bli trampad på och jag uppskattar mitt liv.



Ha en insiktsfull torsdag, bjuder på ett citat av NN " Jag behöver inte gå någon kurs i positivt tänkande jag har redan en positiv inställning till allt jävla skit."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar