onsdag 20 april 2011

Hjärtklappning!

Har blivit lite eller ingen sömn inatt, har haft hjärtklappning. Eller om vi skall sätta ett psykologiskt tillstånd på det skulle jag nog vilja säga panikångest! Detta är ju i sig väldigt vanligt och de flesta av oss blir drabbade, om man inte vet vad det är är det fruktansvärt obehagligt. Jag vill på inget sätt negligera panikångest, men det är ganska ofarligt. För mej kommer det när min känslomässiga bägare är full, första gången jag drabbades var 2005. Det typiska är just hjärtklappning och andningssvårigheter, och det enda som jag behöver göra är att flytta andningen från bröstet ner till magen. Vad som var utlösande för min attack, var att i måndags var jag vittne till hur en hund blev "bestraffad" i mina ögon misshandlad. (Djur och barn som far illa triggar igång en mycket stark känslostorm inom mej.) Sedan igår detta tunga beslut om Heitur, och att i den situationen behöva vara ensam (min man är ju som sagt inte hemma). Och att människor runt mej strax innan påpekar att "han rör sig väl fint" vilket bidragit till att jag började ifrågasätta mej själv. Observera att jag vet att han INTE mådde bra, men hästar är mycket speciella och har en smärtnivå som är otrolig. Och att han bralla runt när jag ledde honom mot sitt öde är kanske inte så svårt att förstå, för han visste ju vad som komma skulle. Hästar är mycket telepatiska! Och jag då som känslomänniska ja ni förstår! Så nu sitter jag här och djupandas och försöker låta mitt intellekt ta kontrollen över mina ostyrliga känslor. Jag valde att stanna hemma från mitt em/natt pass idag, känner att jag måste sätta mej själv först och framför allt vara hemma och pyssla om Ögn som också sörjer hon har trots allt förlorat sin partner. Jag är också tacksam för goda vänner som kommer att hjälpa till så att jag snabbt får en ny kompis till Ögn fram tills dess jag hittar en fast lösning.
Ha en bättre onsdag! Bjuder på ett citat av Elsa Gress " Ångest har i alla tider givit stark livskänsla. Dagens mest livsdugliga människor är kanske de man kallar neurotiker."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar